Over mij

Hallo, ik ben Anne-Marie Hartmann.

Mijn aanpak

De begeleiding die ik bied is voor jongeren en volwassenen die obstakels ervaren in hun school, studie of werk.

Ik ga op een eigenwijze en professionele manier met je aan de slag. Door te luisteren en kijken met volle aandacht voor jou of jouw kind. Met inlevingsvermogen en zonder oordeel.

Hierdoor is er contact en ontstaat er ruimte om verder te leren en groeien. Ik geef structuur en leer je nieuwe vaardigheden die aansluiten bij jou en die je nodig hebt om verder te komen. Zodat jij of jouw kind op eigen kracht en met een vrijer gevoel leert, studeert of werk.

Mijn achtergrond – onderwijs, psychologie en neurowetenschap

Ik heb een achtergrond in het onderwijs en daarnaast een voortdurende interesse in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de neurowetenschap, positieve psychologie en didactiek. Ik houd van kennis vergaren, zodat ik het kan vertalen naar de praktijk om mensen verder te helpen.

Ik heb de volgende studies afgerond:

  • Engelse Taal en Letterkunde (BA)
  • Engelse Taalkunde (MA)
  • 1e graads leraaropleiding & World Teachers Programme (MA)

Verder volg ik regelmatig trainingen of cursussen op het gebied van systemisch werk, faalangst, dyslexie en andere leerverschillen.

Leren is een natuurlijke behoefte

Ik heb plezier in het leren en ontwikkelen. Het geeft mij vreugde en voldoening om mensen vrij te zetten in hun vermogen om zelfstandig te kunnen leren. Ik geloof in de natuurlijke behoefte van de mens om zich te ontwikkelen en te groeien vanuit zichzelf en op eigen kracht.

Leren is fijn als je vrij bent om het op je eigen manier te doen.

Hier leer ik je dat het fijn is om te leren. Dat je kan leren op jouw manier en dat je het naar je eigen hand kan zetten, met een eigen structuur vanuit jouw eigen sfeer. Zo ontwikkel je vaardigheden die bij je passen. Ik kijk naar wat je probeert te vermijden of waar een sterke prestatiedrang je belemmert. Zodat jij vrijer en gemakkelijker kan vooruitkomen op een natuurlijke manier die uitnodigt om zelf verder te groeien. Met als resultaat dat jij je vaardig en kundig voelt en weet hoe je het op jouw manier kan aanpakken.

Als docent Engels heb ik ruim 10 jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt. Ik heb mij verder verdiept in leerverschillen o.a. zichtbaar bij dyslexie, AD(H)D, hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid. Ik wilde en wil nog steeds graag weten hoe het brein functioneert, hoe het denken werkt en hoe je kan leren met succes en dat jij je als mens daarbij goed voelt over jezelf. Dit is heel divers en daarom ook razend interessant vind ik. Vanuit die interesse ben ik mij gaan ontwikkelen als coach en begeleider. Als het leren traag/moeizaam gaat, of wordt geblokkeerd, zoek ik de belemmering op en hoe die kan worden opgelost. Hierbij maak ik gebruik van verschillende methodes zoals systemisch werk, positieve psychologie en verschillende praktische tools en handvatten. In de begeleiding schakel ik gemakkelijk tussen kennis, praktische handvatten en de sociaal-emotionele aspecten van het leren.

snellezen dyslexie

Mijn verhaal

Op de middelbare school was ik een typische onderpresteerder. Ik was niet geïnteresseerd in school, behalve in geschiedenis. Voor alle talen had ik remedial teaching, want mijn spelling en taalgevoel was zwak volgens school. Ik was een goede lezer, dus de vermoedens van dyslexie waren niet heel duidelijk. Ik was een tussen gevalletje. De RT hielp mij totaal niet, sterker nog ik kreeg steeds te horen dat ik mijn huiswerk niet deed en afgeleid was. Ik voelde steeds weer op school dat ik het niet deed zoals het moest en dat ik lastig was. Hoewel ik weinig deed voor school waren mijn cijfers goed genoeg voor het Vwo dat ik uiteindelijk haalde met de hakken over de sloot. Eigenlijk had ik vaak stress over mijn resultaten en school, maar hoe ik het anders moest doen wist ik ook niet. Kop in het zand steken en met vriendinnen de stad in.

 

Na wat omwegen van studies, heb ik een tussenjaar genomen. Naar Florence om Italiaans te studeren, want de Italiaanse taal vond ik altijd erg mooi en de cultuur en het eten geweldig. In Bella Italia ontdekte ik dat ik een enorm taalgevoel had als ik de taal mocht horen, voelen en spreken en met name beleven. Wat een ontdekking. Ik snapte opeens de taal logica en had ontzettend veel plezier in het leren en toepassen ervan. Dit rijmde totaal niet met mijn eigen ervaring in het VO. Ik was vastbesloten om dit te onderzoeken en te kijken hoe het anders zou kunnen binnen het onderwijs. Ik deed een studie Engels en de lerarenopleiding. Hier ontdekte ik tot mijn vreugde dat ik ergens goed in was, want ik studeerde nota bene 2 keer Cum Laude af. Hoe kon dat toch, ik was toch zo’n slechte leerling? Toen ik les ging geven zag ik leerlingen waarin ik mezelf herkende: kinderen die vastliepen of ergens in belemmerd werden en daardoor doubleerden of afzakten naar een lager niveau. Een deel van deze leerlingen hadden o.a. dyslexie, ADHD, hoogbegaafdheid of hoogsensitiviteit. Dat vond ik heel interessant en ben me daar verder in gaan verdiepen. Voor mij was de uitdaging om te kijken hoe ze tot leren konden komen, wat ze nodig hadden en waar het vastzat.

Al vrij snel ben ik mijn eigen praktijk voor leerlingbegeleiding gestart, aanvankelijk naast mijn baan als docent.

In mijn schooltijd heb ik grotendeels zelf moeten ontdekken hoe ik mij moest redden. Deze weg heeft mij veel gebracht. Nu gun ik het kinderen om vrijer en makkelijker om te kunnen gaan met school en de leeftijdsfase waar ze in zitten. Dat ze worden gezien en gehoord in hun behoeftes om zich te kunnen ontwikkelen, zowel op cognitief als sociaal-emotioneel niveau. Zodat je op jonge leeftijd op een positieve manier leert wie je bent en wat je kan. Zo worstelen is nergens voor nodig, dat weet ik uit ervaring. Ik help graag, want ik weet dat het anders kan.

Enkele weetjes over mij

Ik ben dol op dieren en heb 2 honden, een kat en kippen

Getrouwd met Flip (dyslexie). Hij is ondernemer

In mijn vrije tijd lees ik graag, zeil ik en in de vakantie vind je mij in de bergen.

Naast leerbegeleiding en coaching, geef ik ook yogales. Kijk op www.annemariehartmann.nl