Over mij

Hallo, ik ben Anne-Marie Hartmann.

Mijn aanpak

De begeleiding die ik bied is voor jongeren en volwassenen die obstakels ervaren in hun school, studie of werk.

Ik ga op een eigenwijze en professionele manier met je aan de slag. Door te luisteren en kijken met volle aandacht voor jou of jouw kind. Met inlevingsvermogen en zonder oordeel.

Hierdoor is er contact en ontstaat er ruimte om verder te leren en groeien. Ik geef structuur en leer je nieuwe vaardigheden die aansluiten bij jou en die je nodig hebt om verder te komen. Zodat jij of jouw kind op eigen kracht en met een vrijer gevoel leert, studeert of werk.

Mijn achtergrond – onderwijs, psychologie en neurowetenschap

Ik heb een achtergrond in het onderwijs en daarnaast een voortdurende interesse in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van de neurowetenschap, positieve psychologie en didactiek. Ik houd van kennis vergaren, zodat ik het kan vertalen naar de praktijk om mensen verder te helpen.

Ik heb de volgende studies afgerond:

  • Engelse Taal en Letterkunde (BA)
  • Engelse Taalkunde (MA)
  • 1e graads leraaropleiding & World Teachers Programme (MA)

Verder volg ik regelmatig trainingen of cursussen op het gebied van systemisch werk, faalangst, dyslexie en andere leerverschillen.

Leren is een natuurlijke behoefte

Ik heb plezier in het leren en ontwikkelen. Het geeft mij vreugde en voldoening om mensen vrij te zetten in hun vermogen om zelfstandig te kunnen leren. Ik geloof in de natuurlijke behoefte van de mens om zich te ontwikkelen en te groeien vanuit zichzelf en op eigen kracht.

 

Leren is fijn als je vrij bent om het op je eigen manier te doen.

Hier leer ik je dat het fijn is om te leren. Dat je kan leren op jouw manier en dat je het naar je eigen hand kan zetten, met een eigen structuur vanuit jouw eigen sfeer. Zo ontwikkel je vaardigheden die bij je passen. Ik kijk naar wat je probeert te vermijden of waar een sterke prestatiedrang je belemmert. Zodat jij vrijer en gemakkelijker kan vooruitkomen op een natuurlijke manier die uitnodigt om zelf verder te groeien. Met als resultaat dat jij je vaardig en kundig voelt en weet hoe je het op jouw manier kan aanpakken.

Als docent Engels heb ik ruim 10 jaar in het voortgezet onderwijs gewerkt. Ik heb mij verder verdiept in leerverschillen o.a. zichtbaar bij dyslexie, AD(H)D, hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid. Ik wilde en wil nog steeds graag weten hoe het brein functioneert, hoe het denken werkt en hoe je kan leren met succes en dat jij je als mens daarbij goed voelt over jezelf. Dit is heel divers en daarom ook razend interessant vind ik. Vanuit die interesse ben ik mij gaan ontwikkelen als coach en begeleider. Als het leren traag/moeizaam gaat, of wordt geblokkeerd, zoek ik de belemmering op en hoe die kan worden opgelost. Hierbij maak ik gebruik van verschillende methodes zoals systemisch werk, positieve psychologie en verschillende praktische tools en handvatten. In de begeleiding schakel ik gemakkelijk tussen kennis, praktische handvatten en de sociaal-emotionele aspecten van het leren.