dyslexie begeleiding voortgezet onderwijs

Geef ze wat ze nodig hebben

Meet Cas en Oscar

Ik heb twee jachthonden, Cas en Oscar. Cas is een kruising tussen een Heidewachtel en een Engelse Springer Spaniël en Oscar is een Engelse Springer Spaniël. Beide komen uit een werklijn, dat betekent dat hun voorouders echt als jachthonden werden gebruikt.

Nu zal je misschien denken, waarom schrijf je een artikel over jachthonden. Ben ik wel op de goede website beland? Het gaat hier toch over leren en dyslexie en dergelijke onderwerpen. Dat klopt, daar gaat het hier ook over en daar hebben mijn honden alles mee te maken. Althans wat ik je graag wil vertellen.

Cas en Oscar zijn twee dynamische, energieke en leergierige honden. Ze zijn beide dol op apporteren en hebben een goede neus. Cas kan super goed iets opsporen en er dan heel geduldig voor gaan staan. Vervolgens komt Oscar er in turbo aan gesneld om het als een dolle uit te graven. Beide hebben hun kwaliteiten waar veel overlap in zit, en tegelijkertijd zijn ze heel verschillend op allerlei terreinen. Hun uiterlijk, hun sterke kanten, hun persoonlijkheden, gehoorzaamheid en veel meer.

Zoals je zult begrijpen hebben deze honden veel beweging en hersenwerk nodig. Ik ben dan ook zeer actief met ze en met veel plezier. Ik wandel veel en daarnaast ga naar jachttraining, zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn en die potentie ook verder kunnen ontwikkelen. Met als resultaat dat ik twee super blije, gehoorzame en tevreden honden heb, zowel buiten als in huis. En dat maakt mij ook weer heel blij.

Zou ik mijn honden niet geven wat ze nodig hebben, dan kan ik je vertellen dat ik twee zeer depressieve en nerveuze viervoeters in huis zou hebben rondlopen. Zo simpel is het gewoon!

Aansluiten op de leerbehoeftes van alle leerlingen

Nu zie je wellicht mijn punt al aankomen. Met mensen is het niet anders. Geef ze wat ze nodig hebben om hun potentieel verder te ontwikkelen en ze komen tot bloei. Zo is het ook met leerlingen met dyslexie, hoogbegaafdheid, AD(H)D en/of hooggevoegeheid (of een vermoeden hiervan). Zij hebben andere leerbehoeftes dan leerlingen die meer lineair denken en daardoor beter aansluiten op het schoolsysteem. Leerlingen met dyslexie, AD(H)D, hoogbegaafdheid en/of hooggevoeligheid zijn juist vaak creatieve, gevoelsmatige en visuele denkers die heel veel cognitieve kwaliteiten hebben. Als het onderwijs op deze leerbehoeftes kan inspelen en ze kan geven wat ze nodig hebben, komt er heel veel potentie tot ontwikkeling. Zo simpel is het ook:-)

Weten wat ze nodig hebben

Als ouder zie je wellicht dat het onderwijs niet altijd geeft wat jouw kind nodig heeft. Je weet misschien niet precies wat eraan ontbreekt of hoe de blokkade weg te halen, maar je ziet wel dat je kind minder gelukkig is, dreigt vast te lopen op school, onder zijn of haar niveau presteert of iets dergelijks. Het gaat kortom niet zoals het zou moeten en zoals jij graag je kind ziet opgroeien.

Even terug naar mijn honden.

Met Cas en Oscar zat ik af en toe ook met mijn handen in het haar. Ik wist niet altijd wat ik moest doen en liep bijvoorbeeld echt vast als ik ze wilde loslaten. Ze konden met z’n tweeën aardig het bos door jagen en dat was natuurlijk absoluut niet de bedoeling. Daar heb ik het niet bij laten zitten, want ik wist dat het anders zou kunnen. Ik had alleen iemand nodig die mij daarbij zou helpen, zodat ik kon leren hoe. Daarom heb ik privéles genomen bij mijn trainster Yvonne en zij heeft mij laten zien wat mijn honden nodig hadden en hoe ik daarop in kon spelen. Met andere woorden, soms kom je er zelf niet helemaal uit hoe je die potentie kan benutten. Als het ergens spaak loopt in het leerproces van een kind, dan kan hulp echt een uitkomst zijn.

Eruit halen wat erin zit maakt gelukkig

Yvonne gaf regelmatig aan dat ze het zo mooi vond om te zien hoe wij vooruit gingen en dat herken ik van mijn begeleiding van leerlingen. Het is geweldig om te zien als kinderen groeien, dat er meer rust en harmonie komt in het kind en het zelfvertrouwen wordt versterkt. Bij ouders valt er vaak een last van hun schouders en er komt weer ruimte voor ontspanning in plaats van zorgen over de situatie.

Ik wil graag twee gelukkige honden en dat heb ik door ze te geven wat ze nodig hebben, soms met extra hulp van buitenaf. Daar leer ik weer van en dat vind ik heerlijk. Laten we kinderen ook geven wat ze nodig hebben, en laat de potentie die ze hebben tot bloei komen.

Ps. Hieronder wat foto’s van Cas (bruine schimmel) en Oscar (zwart en wit). Ik  heb een beetje moeite met kiezen, dus het zijn er een beetje veel geworden:-)

dyslexie hulp
huiswerkbegeleiding dyslexie
huiswerkbegeleiding Meppel
dyslexie begeleiding
dyslexie begeleiding voortgezet onderwijs
dyslexie begeleiding voortgezet onderwijs
Dyslexie begeleiding tieners