positieve communicatie met kinderen

Positieve communicatie tussen volwassenen en kinderen

Kinderen veilig laten opgroeien met zelfvertrouwen en goed gevoel van eigenwaarde

Door goede communicatie tussen volwassenen en kinderen.

Wil jij weten hoe? Lees dan verder!

Herken je dat?

Dat de emoties hoog oplopen tussen jou en je kind? Dat er zulke gesprekken plaats vinden:

Kind: Ik ga niet naar mijn kamer, je bent niet de baas over mij.

Ouder: Je doet gewoon wat ik zeg.

Of

Ouder: Moet je geen huiswerk maken? Ga toch eens planning maken, dat moet je later ook kunnen voor je werk.

Kind: Bemoei je met jezelf!

Niet echt fijn op zijn zachts gezegd en eerder frustrerend en verdrietig.

Hoe kan je op een fijne en respectvolle manier communiceren met elkaar? Waarbij iedereen zich goed voelt, zich gewaardeerd en gehoord voelt. Het boek How 2Talk2 Kids biedt een duidelijk methode aan waarin je dit met elkaar kan bereiken en zowel krachtig als zorgzaam kan zijn voor jezelf en je kind.

De methode

Het boek biedt effectieve en praktische communicatievaardigheden die direct toepasbaar zijn. De methode bestaat uit 7 bouwstenen. De eerste bouwsteen is omgaan met gevoelens en dat is de fundering van het bouwsel. Zoals je weet zonder fundering kan je geen huis bouwen en zo werkt het ook met deze communicatie bouwstenen. Omgaan met gevoelens is dus de fundering voor goede communicatie.

Omgaan met gevoelens

Wat houdt dat in? Voor kinderen (en ook voor volwassenen) is het ontzettend belangrijk dat hun gevoelens worden gehoord, geaccepteerd en gerespecteerd. Hoe snel zeg je niet even ‘och dat valt toch wel mee’, ‘zo erg klinkt het niet’ of ‘denk maar even aan iets leuks’.

Het zijn ongetwijfeld goed bedoelde opmerkingen en tegelijkertijd worden de gevoelens gebagatelliseerd, genegeerd of weggerationaliseerd. Het effect kan zijn dat je kind zich niet serieus genomen voelt en leert dat hij zijn eigen gevoelens moet negeren of niet serieus moet nemen.

Hoe kan het wel?

Het begint met aandachtig luisteren. Je laat je kind vertellen en je hebt er de tijd en aandacht voor. Ondertussen kun je bemoedigende opmerkingen maken zoals ‘oh’, ‘hmmmm’ of ‘ja’.

Je kan de gevoelens benoemen zoals ‘je bent heel verdrietig’ of ‘iets maakt je heel boos’. In het boek How 2 Talk@Kids wordt hier uitgebreider op in gegaan met herkenbare voorbeelden en praktische tips. Je kan hier dus gelijk zelf verder mee.

Naast omgaan met gevoelens zijn er nog 6 andere bouwstenen bij deze methode, namelijk:

  • Coöperatief gedrag
  • Alternatieven voor straf
  • Aanmoedigen autonomie
  • Effectief prijzen
  • Bevrijden van rollen
  • Vaardigheden samenvoegen

Deze bouwstenen zorgen ervoor dat de relatie met je kind zich verbeterd. Of dat nu een ouder kind relatie is of bijvoorbeeld tussen docent en leerling. Dat maakt niet uit. Je zult beter grenzen leren stellen, terwijl de verbinding goed blijft tussen jou en het kind. Daarnaast zal je merken dat kinderen sneller verantwoordelijkheid nemen voor hun gedrag en zelf met oplossingen komen, omdat ze autonomie krijgen. Kinderen die in rollen vastzitten, zoals ‘het lastige kind’, ‘de koppige’ of ‘de druktemaker’ kun je bevrijden uit het negatieve stigma waar je samen in vast bent komen zitten. Zo werk je samen aan een positieve verandering en een veilige omgeving.

Zelf aan de slag

Het boek leest heel makkelijk, staat boordevol persoonlijke en herkenbare verhalen en de leuke illustraties maken gelijk duidelijk wat wel werkt en wat niet werkt. Daarnaast helpt het je om te kijken naar je huidige aanpak en de negatieve patronen te doorbreken. Je kan het gelijk thuis zelf gaan toepassen, zonder hulp of training te gaan volgen. Kortom je kan gelijk aan de slag.

Ik vind het echt een aanrader voor elke ouder, opvoeder en professional die met kinderen werkt.

Want door goede communicatie zorg je ervoor dat je kind op een veilige manier opgroeit, en een goed gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen ontwikkelt. Dat willen we toch allemaal?