Corona thuis werken met kinderen

Thuis met je puber: jij werken en hij of zij leren -Hoe doe je dat?

Het Coronavirus, het houdt ons allemaal bezig. Om verspreiding te voorkomen zijn steeds meer maatregelen nodig. De scholen zijn dicht en huiswerken is één van de adviezen die wordt gegeven om het Coronavirus in te dammen.

Nu kan het best een uitdaging zijn om rust en structuur te houden in huis nu het advies is om binnen te blijven. Hoe overleef je een periode van sociale isolatie en kun je ook nog effectief werken en leren?

Daarom speciaal een artikel met tips voor tieners en ouders die nu thuis zitten, om het ondanks de omstandigheden toch leuk en goed te hebben met jezelf en elkaar.

Hoe voorkom je dat je:

  • Heel de dag gaat Netflixen of nieuws lezen
  • Het huis gaat poetsen of de tuin op orde brengen
  • Kind met tranen zit boven het schoolwerk
  • Ruzie hebt over de aanpak van het schoolwerk
  • Jij of je kind onrust ervaart in je dagelijks leven

Met de volgende tips kun je als ouder en tiener de weken goed doorkomen:

 1) Eigen ruimte

Belangrijk is dat zowel jij als jouw tiener jullie eigen ruimte hebben en dat iedereen zijn energie kwijt kan. Blijf daarom met elkaar praten hoe je de situatie ervaart, waar je zorgen over maakt of wat je juist nu energie geeft? Blijf nieuwsgierig naar elkaars ideeën, ook al wijken die van elkaar af. Geen gemakkelijke praters? Dat maakt niks uit, heel veel van onze communicatie is non-verbaal. Een klein gebaar naar elkaar toe kan al een groot verschil maken, laten weten dat je er bent, elkaar even verwennen of samen naar buiten gaan of iets samen doen (zie tip 4 en 5) doet wonderen.

2) Langer laten slapen

Nu het kan zou ik tieners gewoon wat langer laten slapen. Waarom vroeg opstaan als er geen school is. Onderzoek naar het puberbrein heeft uitgebreid aangetoond dat tieners meer slaap nodig hebben. Ze vallen namelijk later in slaap, waardoor ze ’s ochtends langer slapen. Daarnaast hebben ze de behoefte aan meer uren slaap. Hun brein en lichaam is namelijk volop in ontwikkeling. Dus dit is eigenlijk een goede kans om de tijden aan te passen en te doen wat goed is voor het puberbrein. Op deze manier kunnen ze  goed en fit aan de dag beginnen.

3) Planning en structuur

Rust, ruimte en regelmaat, daar doet iedereen het over het algemeen goed bij. In tijden van onrust en onzekerheid is het des te belangrijker dat we onze eigen regelmaat creëren. Daarom is het nuttig als iedereen een planning maakt. Als jij als ouder thuis werkt is een planning handig en dat geldt ook voor je tiener(s) in huis. Laat je tiener wel zelf bepalen wanneer en hoe. Jullie kunnen afspreken waar je de planners ophangt, zodat het voor iedereen duidelijk is. Als ouder kun je een goed voorbeeld zijn, hoe jij omgaat met de tijd. Daar kan je tiener weer van leren.

4) Tussendoor leuke dingen doen

Nu jij en je kind thuis werken en Ieren kun je tussendoor iets samen doen wat jullie leuk vinden, zoals bakken/koken/balletje trappen/samen film kijken……..???? Het is belangrijk voor jullie beide. Er zal nu meer dan normaal achter een beeldscherm gewerkt worden, daarom is het belangrijk om het goed af te wisselen met andere activiteiten, waarin je de natuur in gaat, beweegt, met je handen wat doet of lekker de stilte opzoekt. Je kunt samen een online yogales volgen. Yoga tv biedt zijn lessen nu gratis aan. Of laat je tiener een circuitje met verschillende oefeningen bedenken en uitzetten. Zo ben je samen in beweging.

5) Buitenlucht en natuur

Ga lekker naar buiten tussendoor. Het zonnetje☀️ schijnt regelmatig en de temperaturen gaan omhoog. Zoals ik al eerder aangaf zitten velen van ons, jongeren en volwassenen, meer achter het beeldscherm. Lessen staan online, opdrachten op de laptop maken, conference calls, meeting, van alles gaat via het scherm. Daar worden je ogen en geest moe van. Door naar buiten te gaan kan je weer opladen en nieuwe energie opdoen. Een goede wandeling maken van 1 uur waardoor je daarna weer goed aan de slag kan, is beter dan maar door ploeteren achter dat scherm. Heb je huisdieren? De hond vindt het niet erg om een extra wandeling te maken of lekker buiten te spelen. Veel dieren houden van extra knuffels en aandacht. Dieren geven mensen ook positieve energie en maken het mogelijk dat je je gedachtes even kan verzetten.

6) Doel voor de dag & beloning aan het einde

Bedenk van tevoren wat je graag af wilt hebben aan het einde van de dag voor je werk en laat je tiener hetzelfde doen voor school. Wat wil jij als ouder graag gedaan hebben en wat gaat je tiener doen? Bespreek het samen en richt je daar gedurende de dag op. Het geeft structuur en rust. En aan het einde van de dag beloon je jezelf en kind met iets leuks.

Is het allemaal wat anders gelopen dan gepland? Wees dan mild naar jezelf en je tiener als het niet is gelukt. Morgen weer een dag. We zijn allemaal mensen met goede en minder goede dagen. Wees daarin een voorbeeld voor je opgroeiende tiener!

7) Evalueren

Bespreek elke dag op een vast moment met elkaar wat er goed ging en wat je graag anders wilt. Doe dit niet langer dan een kwartier, want je wilt voorkomen dat het een energievretende vergadering wordt, dus kort en krachtig. Hier is het ook weer belangrijk om elkaar de ruimte te geven voor elkaars ideeën. Zijn er irritaties en frustraties, schrijf ze op en bespreek ze aan het einde van de dag. Elkaar verwijten maken heeft geen zin, daarentegen is stoom afblazen wel belangrijk. Deze tijd is onduidelijk en zorgt voor onrust. Dat kan zich in allerlei emoties uiten en het is belangrijk dat het eruit mag. Meer dan dat is ook niet nodig. Gewoon dat iemand even luistert en dat je je ei kwijt kan. Je kinderen bij jou en jij bij je partner/vriend/ouder…

Tot slot

Wees trots op elkaar dat je bereid bent om je aan te passen en om te gaan met de nieuwe situatie. Door thuis te blijven draagt iedereen zijn steentje bij om het zorgsysteem niet te overbelasten. Spreek daarvoor waardering uit naar jezelf en ook naar je kind. Wellicht krijg je minder werk gedaan of jouw kind heeft moeite zich te motiveren voor zijn schoolwerk, waardeer dan in jezelf en elkaar wat je wel doet.

Heb je hulp nodig bij het vinden van een goede structuur voor jezelf en of je kind? Weet dat je mij kunt benaderen om mee te denken. In een sessie kun je al verandering ervaren waardoor je meer rust en ruimte krijgt.