Tips voor thuiswerken met corona

Thuiswerken: hoe doe je dat?

Het Coronavirus, het houdt ons allemaal bezig. Om verspreiding te voorkomen zijn steeds meer maatregelen nodig. De scholen zijn dicht en thuiswerken is één van de adviezen die wordt gegeven om het Coronavirus in te dammen.

Nu kan het best een uitdaging zijn om rust in structuur te houden. Hoe ga je om met de isolatie? Het werken achter de computer? Het gevoel van vakantie en vrijheid en toch niet?

Er is een kans dat je hoofd op hol gaat, waardoor je dagelijkse structuur en routine weg is. Je stemming wordt erdoor beïnvloedt en je raakt geïrriteerd, gefrustreerd of lusteloos. Weet dat dit heel normaal is. Er is niks met je aan de hand, het is een reactie op de nieuwe situatie waarin je je moet aanpassen en een nieuwe modus vinden die voor jouw werkt.

Daarom speciaal aan artikel met praktische tips, maar ook om je een hart onder de riem te steken.

1) Geef jezelf de tijd

Het is vrij logisch dat deze nieuwe situatie je ritme verstoort. We weten allemaal dat rust, ruimte en regelmaat een mens goed doet. Dat ligt nu op zijn kop. Daarnaast is er ook nog heel veel onzekerheid. We weten niet hoe de komende tijd eruit gaat zien en welke andere maatregelen er nog genomen gaan worden en hoe en of die ons werk beïnvloeden. Het is dus heel begrijpelijk dat je dagelijkse routine overhoop ligt. Verwacht niet van jezelf dat je alles gelijk op de rit hebt en dat je net zo effectief was als voorheen. Kortom geef jezelf de tijd om het opnieuw uit te vinden. Dat is een weg van vallen en opstaan, dus daarin is het volstrekt logisch dat het tijd kost.

2) Geef je gevoel de ruimte

De onzekerheid, het verplicht thuis werken kan het gevoel geven dat je opgesloten zit. Het is opgelegd en de vrijheid om te kiezen is deels van je afgenomen. Dit kan leiden tot frustratie, boosheid of andere emoties. Geef dit gevoel de ruimte, je mag even klagen en zeuren. Dat lucht op en ruimt letterlijk je hoofd op. Daarnaast helpt het om te weten dat het een natuurlijke reactie is op deze situatie. Door je zorgen te uiten kan je je ‘ei kwijt’ en daarna kan je vaak ook gemakkelijker weer aan de slag.

3) Schrijf je hoofd leeg

Begin de dag met een mindmap. Wat houd je allemaal bezig en schrijf je hoofd helemaal leeg. Op basis daarvan kun je keuzes gaan maken en een indeling voor de dag. Je hoofd leeg schrijven hoeft helemaal niet alleen maar werk gerelateerd te zijn. Juist door alles wat je bezig houdt op te schrijven, schrijf je echt je hoofd leeg. Het kan over van alles gaan, privé zaken, zorgen, dromen etc. Schrijf het allemaal op.

4) Maak een planning

Nadat je je hoofd hebt leeg geschreven kun je een planning maken.  Plan je dag voor 60% vol, de andere 40% is vaak nodig voor werk wat er die dag nog tussendoor komt. Zo leg je de lat niet te hoog en kun je tevreden de dag afsluiten. Bij het maken van de planning stel jezelf ook de vragen : Wat vind ik belangrijk? Wat geeft mij energie? Wellicht heb je online afspraken of meetings, waardoor je minder je eigen indeling kan maken. Gebruik dan de tijd er omheen om die naar je eigen hand te zetten.

Daarnaast helpt het ook om met jezelf af te spreken wat je pauzes zijn en wat je in de pauzes gaat doen. Dus bijvoorbeeld afwasje doen is ok, maar het hele huis stofzuigen niet (zie ook punt 6 en 7).

5) Creëer jouw sfeer op jouw werkplek

Zorg voor een goede en sfeervolle werkplek waarin jij je gemotiveerd voelt. Dat houdt in een goed bureau of tafel (juiste hoogte) en een prettige stoel. Je houding is namelijk belangrijk, zodat je je fit voelt tijdens het werk. Daarnaast helpt het vaak als de ruimte waar je werkt opgeruimd is, met voldoende daglicht en een sfeer heeft waarin jij je kan concentreren. Wellicht vraagt dat was aanpassingen, dus geef jezelf de tijd om de ruimte eerst te creëren. Als je je plek hebt, kun je concentratiemuziek opzetten. Je hoeft niet te luisteren naar deze muziek, het gaat slechts om de trillingen van de muziek. Die brengt je brein namelijk in een staat van ontspanning en alertheid en dat is een goede modus om vanuit te werken. Je kunt van alles vinden op Spotify of Youtube. Ik gebruik graag Alfa Waves van Yellow Brick op Youtube. Maar smaken verschillen, dus kies wat bij je past.

6) Opladen in de pauzes

Er zal nu meer dan normaal achter een beeldscherm gewerkt worden, daarom is het belangrijk om het goed af te wisselen met andere activiteiten, waarin je de natuur in gaat, beweegt, met je handen wat doet of lekker de stilte opzoekt. Je kunt een online yogales volgen. Yoga tv biedt zijn lessen nu gratis aan. Of ga tussendoor sporten in de buitenlucht (we mogen nu nog naar buiten). In de tuin werken of met de bloempotten aan de slag, een meditatie doen of lekker zingen, muziek maken of dansen. Het zijn allemaal manieren om lichaam en geest weer op te laden. Gun het jezelf.

7) Buitenlucht en natuur

Ga lekker naar buiten tussendoor. Het zonnetje☀️ schijnt regelmatig en de temperaturen gaan omhoog. Zoals ik al eerder aangaf zitten velen van ons meer achter het beeldscherm. Afspraken, conference calls, meeting, alles op het scherm. Daar worden je ogen en geest moe van. Door naar buiten te gaan kan je weer opladen en nieuwe energie opdoen. Een goede wandeling maken van 1 uur waardoor je daarna weer goed aan de slag kan, is beter dan maar door ploeteren achter dat scherm. Heb je huisdieren? De hond vindt het niet erg om een extra wandeling te maken of lekker buiten te spelen. Veel dieren houden van extra knuffels en aandacht. Dieren geven mensen ook positieve energie en maken het mogelijk dat je je gedachtes even kan verzetten.

8) Doel voor de dag & beloning aan het einde

Bedenk van tevoren wat je graag af wilt hebben aan het einde van de dag voor je werk. Wat wil jij graag gedaan hebben en richt je daar gedurende de dag op. Het geeft structuur en rust. En aan het einde van de dag beloon je jezelf met iets leuks.

Is het allemaal wat anders gelopen dan gepland? Wees dan mild naar jezelf. Morgen weer een dag. We zijn allemaal mensen met goede en minder goede dagen.

Tot slot

Wees trots op jezelf dat je bereid bent om je aan te passen en om te gaan met de nieuwe situatie. Door thuis te blijven draagt iedereen zijn steentje bij om het zorgsysteem niet te overbelasten. Spreek daarvoor waardering uit naar jezelf. Wellicht krijg je minder werk gedaan of vind je het moeilijk de discipline en motivatie op te brengen. Waardeer dan in jezelf en elkaar wat je wel doet. Besef dat het een bizarre tijd is van onduidelijkheid onzekerheid

Heb je hulp nodig bij het vinden van een goede structuur voor jezelf? Weet dat je mij kunt benaderen om mee te denken. In een sessie kun je al verandering ervaren waardoor je meer rust en ruimte krijgt.